ALKUx // Vko 8

Koska varsinainen Alku-valmennus loppu 6 vkon jälkeen, nimeen nää jatkoviikot nyt tollee ALKUx. Vähä niinku TEDx ja sillee.

Mitä tapahtuu lehmille, ku ne pääsee kevätlaitumille? Miks Viikis on ihan satoja tai tuhansia ihmisiä aina kattoos sitä näkyy? Miten se liittyy mun projektiin? Arvaako kukaan?

No, ei tarvi olla Nikke Knatterton selvittääkseen tätä pulmaa. Jep, jep. Tottakai hullaannuin siitä, et valmennus on ohi. Rupesin vähä testailee muunlaista ruokaa. Mut en mitenkää holtittomasti. Runko pysy koko ajan samana. Sanoisin, et vko 7 ja vko 8 meni 70-80% alkumaisesti ja tää vko (eli vko 9) päätyyki sit varmaan sinne 90%. Näis mun veikkauksis auttais tosi paljo, jos pitäisin ruokapäiväkirjaa. Tein sillee aluks, mut se meni melko mustavalkoseks nipottamiseks.

Ihan pahin setti oli, ku kävin moikkaa äippää maalla. Meiän yhteinen harrastushan on herkuttelu. Jep, jep. Sieläpä sit mussutin kaikenlaista. Leipää tuli korvista. Hyvin hiilari- ja viljapainotteinen viikonloppu. Voi apua! Kroppa meni ihan tukkoon enkä jaksanu tehä yhtään mitään. Voin kertoo, ettei tehny tiukkaa palata liha- ja kasvispainotteiseen ruokavalioon.

Tän kaiken siis pelastaa olo kropas. Se aina kertoo, et oliko hyvä vai huono juttu. Viljat ei tunnu olevan mun juttu. Tai siis mun mahan juttu. Maidon kans en oo huomannu mitään vaikutusta. Siispä syön sitä välillä juustona salaatis. Joskus harvoin tosin. Tai pizzas! Nam.

Tos valmennukses ihan kaikki on tehty mahdollisimman helpoks. Ei tarvi ite pohtia mitään. Niin paitsi sitä hiilareitten määrä. Ymmärrän täysin, ettei siihen voi antaa mitään ohjetta, koska niitten tarve on niin yksilöllinen. Mut niitten kans oon tuskaillu. Tein tossa vihdoinki sen periaatepäätöksen, et vähintään yhellä aterialla päiväs syön hiilareita. Ja en jaksa stressata, jos niitä tulee toisellaki aterialla. Viime viikolla iski sellanen hiilarihimo, jonka oletan johtuvan siitä, et kroppa kaipas niitä. Tai sitte vaan kuvittelin. Seki on hyvin mahdollista.

Jos eka vaaranpaikka oli toi valmennuksen loppuminen, toka vaaranpaikka on liian tylsä ruokavalio. Alkuinnostus (tsihi!) on menny aika päiviä sitte ja nyt vaan kahlaan arkee. En jaksa panostaa ruokaan, joten syön tosi tylsästi joka päivä. Jauhelihaa tai kanaa. Sit jotain vihanneksia jossain muodos. Yleensä syön mun uutta bravuuria: Shepherds Pieta eri vihannesversioina. Viimeeks tein muusin perunasta, porkkanasta ja lantusta. Tuli tosi hyvää! Toinen arkisuosikki on wokki kanalla tai jauhelihalla. Pikkasen tulee korvista!

Tästä syystä johtuen aion viikonloppuna vähä tutkia noita ruokajuttuja ja keksii jotain uutta. En halu, et tää mun hieno uus ruokavalioni kosahtaa tylsiin ruokiin. Aion myös tehä ekan raakakakkuni! Vähä kattelin tätä ohjetta: vadelmainen raakajuustokakku. Kyselin yheltä hurahtaneelta työkaveriltani vinkkejä. Saas nähä, millanen instaleipuri musta tulee. Insta sen takia, et tollasethan on ihan instakamaa.

No, onneks täs on tuloksiaki tullu. Painoo lähteny joku vajaa 6 kiloo, vyötäröltä senttejä joku 7. Ihan jees. Ottaen huomioon, et miten oon noudattanu tätä.

Laittikolalaskuri: 69 päivää juomatta laittikolloo

Siperia-tuulen siivittämä aamujuoksu

HyppyPomppuSarja on bäk!

Pinaattimunakas

pinaattimunakasMulla on uus suokkariaamupala. Etenki nyt ku smoothiet tulee korvista.

Pinaattimunakas! Kyllä. Toi on suoraan Alku-ohjeista. Tosi yksinkertanen ja hyvä. Tai ainaki toi alunperin on sieltä ohjeista. Tän mukaan teen sen nykyään.

Tohon tulee kananmunanvalkuaisia. Aikasemmin oon aina karsastanu keltuaisten roskiin heittämistä. Ekan pinaattimunakkaan keltsit käytin kiltisti lindströminpiffeihin, mut nyt en kyl jaksa tehä tuplasettii pihvejä aina, ku teen munakkaan. Siispä roskiin menee.

Pinaattimunakas

2 kananmunaa
4 valkuaista
2 kourallista pinaattii (sitä tuoretta)
2 kourallista rucolaa tai jotain yrttiä. Onko rucola yrtti?
puol rasiaa kirsikkatomoja
suolaa
pippurii

Munat, pinaatit, rucolat + mausteet tehikses sekasin. Sit pannulle. Sit noi kirsikkatomaatit puolikkaina perään. Jep. Hyvää on! Tos tulee helposti syötyy vino pino kasviksii, koska ton lisäks jaksaa vielä pupeltaa jotain muita.

ALKU // Vko 6 = viimenen vko

graduationNo niiiiiiin! Viime viikko oli kuudes eli vika valmennusvko.

Koska viides vko oli niin pylly, kuudes viikko meni ihan tosi hyvin. Tosin hiilariaterioitten kans kikkailu ei vielä mee hirveen hyvin. Yritän siis tasapainotella sen kans, et paino tippuis ja toisaalta yritän jaksaa treenata. Alkuviikosta alotin sillee varovasti treenaamisen antibioottikuurin jälkeen. Koska treenaaminen oli niin kevyttä, en syöny ollenkaa hiilariaterioita. Jotenki toi sit heittää sellasen märän rätin naamaan keskiviikon treeneis. Okei, en ees ite treenannu, mut silti oli taas tosi tyhjät energiavarastot, ku poljin himaan. Eikä siis ollu eka kerta, ku vatkaaminen treeneistä himaan on tuskaa.

Tästäpä sit seuras sellanen hieno torstai, et aamulla oli ihan turha edes haaveilla treenaamisesta, ku oli aivan turkasen kova väsy. Sen lisäks oli ihan siis loputon nälkä. Oli aika hauska fiilis Merimakasiinin hernekeittotorstais yrittää saada nälkää sammumaan salaattipöydän ja hernekeittosammion avulla. Kauhoin sitä ruokaa ihan sillee kauhakuormaajatyyliin. Silti jäi nälkä. Okei, proteiinimäärä jäi alhaseks enkä syöny hiilareita. No, korjasin tän tilanteen sit illalla pizzalla. Gluteeniton tottakai. Mut se sit tosiaan autto.

img_6386Perjantaina energiavarastot oli taas täynnä. Tosi hyvä treeni oli aamulla. Mut semmonen hauska juttu on ollu nois saikun jälkeisis ekois olkapääjumpis, et sykkeet on ollu tosi korkeella. Pitkän pätkän tätä selvittelin ja se hyvin todennäkösesti johtuu siitä, et lääkäri määräs tukkosuuteen pseudoefedriinii. Se sit yhdistettynä mun normitreenibuusteriin eli kofeiinitabuun sit aiheuttaa melkosenki ylivireystilan. Treenitehoo tuo roppakaupalla lisää, mut on kyl saanu tarkkailla tota sykettä ihan sillee huolella. Toi kuva on alkulämpästä. Varsinaisen treenin aikana syke huiteli ihan muis luvuis. Nyt oon jättäny ton avaavan lääkkeen pois, koska en oo enää yhtää niin räkänen.

Lauantaina tein pitkästä aikaa jalat ja sen kyl tuntee aika hyvin vielä tällee maanantaina. Oon jupissu tota olkapääjumppaa, ku vie niin paljo aikaa ja haittaa muuta treenaamista. No, päätin lisätä viikkoon neljännen salin ihan vaan jalkoja varten. Tekemistä riittää, etenki ku aerobinen treeni ois se kakkosprio heti rehabin jälkeen. Vai onks rugbytreenit kakkosprio ja aerobinen kolmos?

Mut mikä fiilis jäi valmennuksesta? Tosi paljo tiukemmin olisin voinu vetää. Nyt arvioisin tehneeni ehkä 85% teholla, ku tavote oli 90%. Tuloksia olis tullu satavarmasti enemmän, jos olisin vetäny tiukemmin. Toisaalta taas hanskat olis voinu tippua, jos olisin sillee luonteenomasesti vetäny tosi mustavalkosesti. Mulla kun tavotteena oli opetella uus ruokavalio eikä olla millään 6 vkon laihiksella. Se onnistu kyl tosi hyvin. En todellakaa ees harkitse vanhaan ruokavalioon siirtymistä. Etukäteen gluteenittomuus ja maidottomuus oli sellasia, joita en sillee täysin allekirjota. Tai siis en oo yhtään varma, et onks ne nyt toimivia vai ei. Päätin testata 6 vkoo. No, testasin, mut en testannu niin 100% tarkkuudella, et osaisin sanoo yhtään mitään niitten vaikutuksista. Aion jatkaa kummanki testaamista. Maitoo en muuten kaipaa, mut välillä salaatis ois kiva olla mozzarellaa ja pizzas juustoo. Ja noihan siis on ainoot maidot, mitä oon tän 6 vkon aikana syöny. Ainaki muistaakseni.

Gluteenittomuus on tuonu ruokavalioon sen hyvän puolen, et oon korvannu leivän kaikella muulla. Tykkään tosi paljo leivästä, mut se on mulla sellanen slippery slope, koska sit rupee helposti tekee mieli kaikkia muitaki viljajuttuja kuten pullaa, pizzaa ja hampurilaisia. Sen lisäks sitä syödessäni jää vihannesten ja proteiinin määrä liian alhaseks.

Sen muuten oon huomannu, et nälkä on jotenki paljo helpompi kestää nykyään. Tai nälkä on jotenki erilainen. Se ei aiheuta sellasta poikkeustilaa kropas. En tiedä johtuuko se jotenki siitä, et verensokeris ei oo niin isoja huippuja ja rotkoja ku aikasemmin. Mähän oon perinteisesti ollu tosi huono sietään nälkään. Joko musta tulee ihan hirvee raivohärkä tai nyt viime vuosina musta on tullu sellanen erityisherkkis, jolla on itku silmäs ihan ilman syytä. Jep jep.

runners1_1500

Henkisellä puolella valmennukses on ollu ihan tosi hyviä tekstejä ja pohdintatehtäviä. En oo hirveesti niitten kans stressannu, ku on ollu niin helppoo. Kaikki on tallessa ja aion niihin paneutua vielä kyl tosi tarkasti. Ison osan toki oon jo tehny. Erityisesti tykkäsin ”Miten tästä eteenpäin” -pohdintatehtävistä.

Suurimman työn henkisellä puolella oon tehny ihan sillee itsenäisesti. Pohdin ennen valmennuksen alkuu tarkkaan, et miks aikasemmat ruokaremontit on menny pieleen. Oon myös kaivanu itelleni sellasia henkisiä apuja. Kaikkein tärkein niistä tuli tästä artikkelista: ”To Change Your Life, Learn How to Trust Your Future Self”. Mut siis on pakko kirjottaa niistä oma postaus tai tää ei lopu ikinä. Siispä palaan tohon asiaan seuraavas postaukses.

Laittikolalaskuri: 50 päivää ilman laittikolaa.

Tosta laittikolalaskurista on ollu jo pari kertaa hyötyy. Oon muutaman kerran joutunu taistelee Pepsi Maxia vastaan ja sit oon miettiny, et miten paljo kirpasis kirjottaa tohon kohtaan joku tyyliin ”2 päivää ilman laittikolaa”. Vähä niinku kirpas tänää aamulla, ku huomasin, et mun joku 70 päivänen meditaatioputki katkes lauantaina, ku vaan yksinkertasesti unohdin tehä aamumeditaation. Pöh.